Back to the list

3 tipy ako zaujať návštevníka webu do pár sekúnd 

Existuje veľké množstvo teórii a výskumov, ktoré hovoria o tom, ako dlho návštevník na stránke ostane. V konečnom dôsledku je výsledok taký, že väčšinou je to menej ako minúta a dokonca v drvivej väčšine prípadov menej ako pol minúty. Každý návštevník webu dnes nečíta - iba "skenuje očami". Prezerá obrázky a nadpisy. Ak ho niečo zaujme až vtedy sa pristaví a číta ďalej. Preto máte len pár sekúnd na to, aby ste zaujali. Ak ste nestili.. čas vypršal.


Zhrnul som to do troch základných pravidiel

1. Nekomplikujte

Pamätajte na pravidlo – „Menej je niekedy viac“. Existuje mnoho webov, ktoré sa snažia návštevníka zaujať obrovským množstvom informácii. Ako príklad takejto stránky uvádzam jeden slovenský spravodajský portál. Treba si uvedomiť, že vy zrejme nejdete tvoriť spravodajský portál. To znamená – nesnažte sa na jednu stránku „napchať“ toľko informácii koľko to len dá.

Úvodná stránka by mala byť čistá a prehľadná. Poskytnite používateľovi stručné a jasné informácie, kto ste, čo ste, čo ponúkate. Vždy, keď budete chcieť o niektorej téme napísať viac (napríklad o vašej firme), tak uveďte na úvodnú stránku pár viet, obrázok a tlačítko s odkazom na podstránku „O nás“, kde získa potrebné informácie.

Ak chcete niečo predať, nezabúdajte na tzv. „Výzvu k akcii“ – jedná sa väčšinou o výstižný nadpis, krátky text a nejaké tlačítko. Tieto informácie by mali návštevníkovi stránky biť do očí. Opäť platí, že ak chcete o svojom produkte napísať viac, vytvorte preň ďalšiu podstránku a tam poskytnite potrebné informácie a opäť zopakujte výzvu k akcii.

2. Nedovoľte, aby vás návštevník podozrieval

Postavte sami seba do roly zákazníka (či už v kamennej predajni alebo v e-shope). Čo robíte prvé? V kamennej predajni sa poobzeráte, ako na vás pôsobí prostredie, personál a podobne. Ak nemáte ten správny pocit, radšej odídete a nakúpite inde.

Podobne je to aj na internete. Aj tam vaši klienti kriticky skúmajú vašu stránku (aj keď len nevedome). Preto im dajte čo najmenej dôvodov, aby vás mali z čoho podozrievať.

Niekoľko tipov, ako byť dôveryhodným

  • Nezatajujte sa – je mnoho stránok (bohužiaľ aj e-shopov), kde je skoro nemožné alebo aj nemožné dopátrať sa ku kontaktom. Prípadne je tam nejaký kontaktný formulár a mail. Ak neuvádzate svoje kontakty, vzbudzujete v zákazníkovi podozrenie, že vlastne si neželáte, aby vás kontaktoval.
  • Použite SSL certifikát – zabezpečené prepojenie medzi počítačom klienta a serverom vzbudzuje v používateľoch dôveru, že ste seriózna firma, ktorá dbá na bezpečnosť.
  • Web of Trust – možno ste o tomto doplnku do prehliadačov nepočuli, ale viac ako 140 miliónov ľudí už áno. Hodnotenie vášho webu dávajú používatelia na základe jeho dôveryhodnosti. Toto hodnotenie síce neovplyvníte priamo, ale nepriamo ho môžete tak, že vaša stránka bude pôsobiť dôveryhodne. Myslite na to, že ten, kto má doplnok WOT nainštalovaný, nemusí vašu stránku ani navštíviť, aby vedel, aké hodnotenie stránka má. Už pri výsledkoch vyhľadávania sa zobrazuje hodnotenie používateľov v podobe farebného krúžku – od zelenej až po červenú.
  • Vystríhajte sa reklamám – vyskakovacie okná, reklamné banery a všetko okolo toho zákazníkov všeobecne odrádza. Zárobok z takejto reklamy veľký nebude a viac klientov odstrašíte ako prilákate.
  • Pozor na skracovače URL adries – bit.ly a ďalšie skracovače sú síce super vec, lebo poskytujú možnosť monitorovať koľko zákazníkov prešlo cez daný odkaz, ale na druhej strane vzbudzujú veľkú nedôveru, pretože nikto nevie, čo sa za odkazom nachádza. Ja osobne vždy využívam službu na rozbalenie takýchto odkazov, predtým, než na ne kliknem – „Short URL extractor“.
    Web of Trust v praxi. Pri vyhľadávaní sa zobrazuje, ktorá stránka je dôveryhodná a na ktorú radšej neklikať
      Úmyselne som vybral "cracky na hry" pre demonštráciu nedôveryhodných stránok.

3. Dbajte na prvý dojem

Blikajúce, posúvajúce, skákajúce stránky – to bola doména minulosti. Čím krikľavejšie a viac pohyblivé, tým populárnejšie. Zabudnite na to!Nenašiel som už žiadny príklad takej stránky, ale predsa sa ešte občas stane, že sa niečo nájde. 

Vyhýbajte sa na stránkach – Gifom a Flashu. Dokonca ani vyhľadávače ich nemajú veľmi radi.

Nepoužívajte krikľavé farby alebo rôzne pozadia. Zvoľte si maximálne 3-4 farby, ktoré budete na stránke používať. To isté platí aj pre fonty písma. Odporúča sa používať maximálne 3 rôzne fonty.

Ak potrebujete niečo zvýrazniť alebo zdôrazniť, používajte kurzívu, tučné písmo, nadpisy a odstavce. Text je tak prehľadnejší a ľahšie sa číta.

Problém farieb uKit vyriešil už za vás a ku každej téme, ktorú si zvolíte poskytuje farebnú schému tak, aby vzájomne so sebou ladila.